Tämä kolmivaiheinen kartoitus-osio on oppaamme ydin. Tässä osiossa arvioit yrityksenne kyvykkyyksien nykytilaa palveluinnovoinnin kehitysvaiheiden ja kyvykkyyksiin liittyvien pohdintatehtävien avulla. Kuten oppaan aloitus-sivulla opit, yrityksen innovaatiokyvykkyys koostuu monista tekijöistä, jotka yhdessä ja erikseen vaikuttavat yrityksen ketteryyteen ja kykyyn uudistua jatkuvasti muuttuvassa liiketoimintaympäristössä. Aloita kolmivaiheinen kartoitus tästä ja etene vaihe kerrallaan sivun loppuun:
1. Kartoita kyvykkyydet
Tavoitteena on kartoittaa ja pohtia yrityksenne palveluinnovointiin liittyvien kyvykkyyksien nykytilaa kattavasti.
Ohjeet:
Varaa pohdintatehtäviin riittävästi aikaa (n. 30min) Arvioitu aikatarve on viitteellinen eikä tehtävissä ole aikarajaa. Tässä kartoituksen ensimmäisessä osassa käsitellään seuraavat kyvykkyyksien osa-alueet: Liiketoimintaympäristön kartoitus, tarpeiden ja toiveiden ymmärtäminen, osaamisen johtaminen, toiminnan kehittäminen, ideoiden tuottaminen, testauksen johtaminen, tiedon hyödyntäminen, konseptin määrittäminen ja jatkokehityksen suunnittelu.
Tutustu alla olevaan diaesitykseen ja vastaa kartoittaviin kysymyksiin
Käy koko diaesitys läpi ja kirjaa ajatuksiasi esityksen kysymysten yhteydessä oleviin vastauskenttiin.
– Vastauksille ei ole pituusrajaa. Voit kirjata vastauskenttiin avainsanoja tai pidempiä pohdintoja oman valintasi mukaan.
– Vastaukset ovat vain omaan käyttöösi, eivätkä tallennu kurssialustalle.
– Vastauksesi säilyvät esityksessä niin kauan kuin pysyt samalla sivulla. Jos keskeytät tehtävien työstämisen, lataa jo kirjoittamasi vastaukset itsellesi viimeisen dian linkistä.
Muista tallentaa vastauksesi!
Ennen kuin siirryt seuraavaan tehtävään tai poistut oppaasta:
– Siirry diaesityksen viimeiselle dialle.
– KlikkaaTallenna vastauksesi -painiketta ja lataa vastaukset tekstitiedostona laitteellesi.
– Tarvitset nämä vastaukset kartoituksen seuraavassa vaiheissa.
2. Tunnista yhdistävät nimittäjät
Seuraavaksi tavoitteena on tunnistaa yhteisiä nimittäjiä kokoamistasi kartoittavista vastauksistasi sekä löytää juuri oman yrityksesi kannalta kaikkein olennaisimmat kehityskohteet, joihin ensimmäisenä tarttua.
Ohjeet:
Varaa pohdintatehtäviin riittävästi aikaa (n. 20min) Arvioitu aikatarve on viitteellinen eikä tehtävissä ole aikarajaa. Tässä kartoituksen toisessa osassa vastaat kysymyksiin kooten yhteen tärkeimmät havaintosi edellisen osan vastauksista.
Tutustu alla olevaan diaesitykseen ja vastaa kokoaviin kysymyksiin Käy koko diaesitys läpi ja kirjaa ajatuksiasi esityksen kysymysten yhteydessä oleviin vastauskenttiin. – Vastauksille ei ole pituusrajaa. Voit kirjata vastauskenttiin avainsanoja tai pidempiä pohdintoja oman valintasi mukaan. – Vastaukset ovat vain omaan käyttöösi, eivätkä tallennu kurssialustalle. – Vastauksesi säilyvät esityksessä niin kauan kuin pysyt samalla sivulla. Jos keskeytät tehtävien työstämisen, lataa jo kirjoittamasi vastaukset itsellesi viimeisen dian linkistä.
Muista tallentaa vastauksesi! Ennen kuin siirryt seuraavaan tehtävään tai poistut oppaasta: – Siirry diaesityksen viimeiselle dialle. – KlikkaaTallenna vastauksesi-painiketta ja lataa vastaukset tekstitiedostona laitteellesi. – Tarvitset nämä vastaukset kartoituksen seuraavassa vaiheissa.
Tunnista nyt vastauksistasi toistuvat teemat ja erittele niiden kautta, mihin yrityksesi kehitystarpeet kyvykkyyksien osalta liittyvät, jotta voit kohdentaa käytännön kehitystoimet tehokkaasti yritystäsi eniten hyödyttäviin kokonaisuuksiin.
Korosta toistuvia sanoja tai teemoja: Käytä korostusvälineitä (esim. värillisiä korostustusseja tai digitaalisia työkalujen highlight-ominaisuuksia), joilla voit merkitä toistuvia sanoja ja käsitteitä vastauksistasi. Voit esimerkiksi taulukoida vastauksia tai luoda esiin nousevista aiheista miellekartan teemasanojen ympärille, näin ne nousevat esiin visuaalisesti ja voit helposti tunnistaa useimmiten toistuvat alueet, joita kannattaa tutkia tarkemmin.
Etsi yhteyksiä eri osa-alueiden välillä: Kiinnitä huomiota siihen, miten eri osa-alueet voivat liittyä toisiinsa. Esimerkiksi, jos useassa vastauksessa mainitaan "asiakasymmärrys" tai "asiakkaan tarpeet", tämä voi viitata siihen, että asiakastiedon keräämisessä tai analysoinnissa on kehitettävää, joka voi vaikuttaa myös muihin osa-alueisiin, kuten palveluiden kehittämiseen.
Analysoinnin jälkeen sinulla on lista teemoista, joihin liittyviin kyvykkyyksiin yrityksenne kehitystarpeet liittyvät. Seuraavassa vaiheessa tunnistat näistä kehitystarpeista tärkeimmät, joihin kannattaa ensimmäisenä tarttua.
3. Priorisoi tärkeimmät kehityskohteet
Sen sijaan, että kaikkia osa-alueita pyritään kehittämään samaan aikaan, voi olla tehokkaampaa miettiä helposti toteutettavia kehittämistoimia, jotka tuottavat hyötyä useammalla osa-alueella samanaikaisesti eivätkä syö liikaa resursseja.
Katso alla oleva diaesitys ja pohdi kehitystoimien priorisointia vielä seuraavista näkökulmista: